Sunday 29 November 2015

6 Tips memilih alat permainan terbaik untuk anak.

Bermain adalah pekerjaan serius anak-anak. Semasa anak-anak bermain mereka sebenarnya sedang menyelesaikan tugasan yang akan meningkatkan kemahiran berfikir, menguatkan dan meningkatkan kemahiran motor halus dan kasar, membantu mereka bersosial dan adab dalam berkawan.




Alat permainan adalah objek pembelajaran anak-anak yang penting.Mereka cepat dan mudah belajar apabila mereka boleh memegang, merasa, melihat dan mendengar alatan tersebut. 

Memilih alat permainan terbaik adalah penting supaya alatan tersebut mampu digunakan secara optimum dalam membantu anak mencapai tahap tertinggi dalam penerokaannya. Betapa peri pentingnya memilih permainan mengikut tahap keupayaan dan perkembangan anak-anak. Ini kerana setiap anak mempunyai tahap keupayaan yang berbeza. Mereka adalah unik dan berbeza. 


Permainan anak-anak terbahagi kepada beberapa jenis. 
1. Alatan permainan replika
2. Alatan permainan pendidikan
3. Alat permainan membina
4. Alat permainan motor kasar
5. Alat permainan berperaturan
6. Alat permainan untuk lakonan dan drama

Tips bagi menentukan permainan berkualiti dan terbaik untuk anak adalah: 

1. Bersesuai dengan objektif pembelajaran
- Sebelum membeli permainan, pastikan ada tahu apakah objektif yang anda ingin anak capai apabila bermain permainan tersebut. Ini penting bagi memastikan anak mendapat manfaat ketika bermain.Tambahan, kesesuaian dengan objektif membantu anak mengenalpasti apakah kemahiran yang ingin anda tingkatkan dan kukuhkan untuk anak-anak. 


2. Selamat untuk digunakan
- Memilih permainan adalah sepenting menyediakan persekitaran yang selamat untuk anak. Pastikan anda membaca label dan memastikan bahan-bahan yang disediakan adalah mesra anak. Mesra anak adalah permainan tidak mengandungi bahan beracun dan tidak terlalu kecil sehingga anak boleh menelan. Anak-anak suka merasa permainan mereka. Oleh itu, pastikan ianya selamat untuk mereka.



3. Tahan lama dan mudah diselenggarakan.
- Kualiti permainan juga perlu diletakkan keutamaan ketika membeli. Anda pasti mahu permainan yang dibeli boleh digunakan dalam jangka masa yang lama. Mudah disimpan dan digunakan semula juga penting bagi memudahkan anak bermain. 



4. Berbentuk menarik
- Permainan ini mampu menarik minat anak untuk terus bermain dengannya. Selain itu, ia mudah menceriakan anak-anak ketika bermain.


5. Sesuai dengan tahap dan perkembangan anak-anak
- Pastikan anda membaca penerangan pada kotak permainan atau boleh bertanya terus kepada penjual tentang tahap dan kesesuaian permainan dengan umur anak anda. 


6. Permainan yang kreatif, kritis dan inovatif. 
- Memilih permainan yang mampu meningkatkan kreativiti, imaginasi dan inovasi adalah salah satu ciri terpenting. Melatih anak sedari kecil yang sememangnya kreatif untuk bebas meneroka dan mengembangkan idea mereka dengan nyaman dan gembira adalah titik permulaan membentuk minda cerdas. Anak pasti teruja melihat anak mudah menyelesaikan banyak cabaran dan berfikiran matang. 

KidKraft

Menyediakan permainan yang terbaik dan selamat untuk anak adalah sepenting menyediakan persekitaan yang selamat dan bermakna untuk mereka. Menyediakan permainan terbaik untuk anak adalah pelaburan yang menguntungkan untuk anda dan anak.


~ Teacher Mona 2015~




No comments:

Post a Comment