Perkongsian kali ini
adalah permainan bahasa kreatif untuk kanak-kanak cepat membaca
Kemahiran
pertama dan utama dalam bahasa yang perlu kanak-kanak kuasai adalah kemahiran
mendengar. Kemahiran ini membantu kanak-kanak mengecam bunyi, nama-nama benda
dan kosa kata baru yang akan dipelajari.
Semakin banyak
kanak-kanak mendengar semakin banyak ruang dan peluang untuk kanak-kanak
memahami sesuatu. Dan apabila kanak-kanak dibenarkan mencuba menggunakan kosa
kata yang dipelajari, pelajaran itu menjadi menarik, berkesan dan bermakna
untuk kanak-kanak
Permainan
: Bunyi apa yang hilang?
Kelebihan
permainan
:
1. Kanak-kanak boleh mengecam bunyi yang dipelajari
2. Kanak-kanak boleh meneka bunyi yang ditentukan
3. Kanak-kanak boleh mengecam bunyi awalan perkataan
4. Kanak-kanak boleh meningkatkan daya ingatan dan fokus
2. Kanak-kanak boleh meneka bunyi yang ditentukan
3. Kanak-kanak boleh mengecam bunyi awalan perkataan
4. Kanak-kanak boleh meningkatkan daya ingatan dan fokus
Bahan
: Objek-objek yang
ditentukan, dulang,kain hitam/ beg kain.
Cara
bermain
:
- Letakkan objek-objek yang ditentukan di dalam dulang
- Jika anda mahu memperkenalkan objek yang bermula dengan bunyi /b/, letakkan objek seperti buku, bola, bentuk bulat, belon,bakul dan baju.
- Minta kanak-kanak melihat objek-objek tersebut dalam masa 2 minit sambil menyebut nama-nama objek tersebut berulang-ulang.
- Tutup dulang tersebut dengan kain hitam/ masukkan objek ke dalam beg kain tanpa kanak-kanak melihat. (Minta kanak-kanak menutup mata)
- Sembunyikan salah satu objek dan buka kembali kain hitam tersebut/ keluarkan objek dari beg kain.
- Minta kanak-kanak teka objek apa yang hilang?
- Jika kanak-kanak boleh menekanya, minta kanak-kanak meneka bunyi awalan objek tersebut.
Nota
Penting:
1.
Anda boleh mulakan permainan dengan meletakkan 3 hingga 4 objek dalam satu
masa. Apabila kanak-kanak telah mula menguasai permainan, anda boleh menambah
objek.
2.
Sebelum memulakan permainan, pastikan kanak-kanak telah membelajari bunyi
awalan yang dipelajari.
3.
Boleh gantikan objek dengan kad imbasan bunyi-bunyi tunggal
4.
Beri kanak-kanak hadiah galakan seperti boleh memegang objek yang berjaya
diteka/sticker/ tepukan motivasi kepada yang berjaya.
Sayang Teacher Mona Julai 2015
No comments:
Post a Comment