Sunday 27 September 2015

Apa beza anak lelaki dan perempuan?

Perbezaan kanak-kanak lelaki dan perempuan siri 1.0

Jika anda mampu melihat apa yang ada di dalam kepala kanak-kanak lelaki dan perempuan. Tentu anda akan berasa takjub dan kagum dengan perbezaannya. Dan perbezaan ini amat ketara. Kajian terbaru yan dijalankan berkaitan dengan otak terdapat lebih 100 perbezaan dari segi struktur dan fungsi antara otak kanak-kanak lelaki dan perempuan.


Selain itu, kajian yang dijalankan oleh seorang pakar pengkaji otak, Laurie Allen dari UCLA telah menunjukkan ada beberapa perbezaan ketara antara otak kanak-kanak lelaki dan kanak-kanak perempuan. Perbezaan pertama adalah saiz otak yang berbeza.

Saiz otak kanak-kanak lelaki lebih besar dari saiz otak kanak-kanak perempuan. Saiz otak kanak-kanak lelaki 10% lebih besar dari saiz otak kanak-kanak perempuan.Walaupun saiz otak kanak-kanak perempuan lebih kecil dari kanak-kanak lelaki. Kanak-kanak perempuan memiliki ‘corpus callosum’ yang lebih besar dari kanak-kanak lelaki. 


Corpus callosum (otak tengah) bertindak sebagai saraf penghubung antara otak kanan dan otak kiri. Ini bermaksud otak kanak-kanak perempuan lebih cepat membuat hubungan antara otak kanan dan otak kirinya. Disamping itu, corpus callosum yang besar memberi kelebihan kepada kanak-kanak perempuan dari segi keupayaan membaca dan menulis lebih tinggi berbanding kanak-kanak lelaki.

Otak kanak-kanak lelaki lebih besar dari kanak-kanak perempuan memberi kelebihan kepada kanak-kanak lelaki untuk fokus pada aktiviti berbentuk spatial(ruang). Ini bermaksud kanak-kanak lelaki bukan hanya gemar dan sesuai bermain dengan permainan blok. Mereka bijak mencipta sesuatu dengan permainan blok dan lego berbanding kanak-kanak perempuan.

Corpus callosum yang kecil pada kanak-kanak lelaki menyebabkan mereka agak lambat dari segi membaca dan menulis berbanding anak perempuan. Oleh itu, usah hairan dan hampa jika anak lelaki lambat dari segi pembacaan dan penulisan. 


Tambahan lagi, corpus callosum yang kecil pada anak lelaki menyebabkan anak lelaki kurang menunjukkan emosi atau agak sukar memahami emosi orang lain. Ini bukan bermakna kanak-kanak lelaki tidak mempunyai perasaan Cuma mereka sukar untuk memahami perasaan secepat kanak-kanak perempuan. 
 

Apabila kita memahami perbezaan antara anak lelaki dan perempuan melalui kejadian fitrahnya. Kita akan faham cara pembelajaran mereka. Maka, kita tidak akan mudah berasa hampa jika tahap membaca anak lambat, mereka sukar memahami arahan dan pelbagai lagi rencah kerenah.

Jika mahukan lebih perbezaan antara kanak-kanak perempuan dan lelaki. Ikutilah info perbezaan ini setiap hari Rabu. Selamat meneroka dan memahami perbezaan mereka.


Apa ada dalam kepala anak lelaki?

No comments:

Post a Comment