Sunday 27 September 2015

PERMAINAN KREATIF BAHASA

PERMAINAN KREATIF BAHASA BERSAMA TEACHER MONA 


Kemahiran pertama dan utama dalam bahasa yang perlu kanak-kanak kuasai adalah kemahiran mendengar. Kemahiran ini membantu kanak-kanak mengecam bunyi, nama-nama benda dan kosa kata baru yang akan dipelajari.

Semakin banyak kanak-kanak mendengar semakin banyak ruang dan peluang untuk kanak-kanak memahami sesuatu. Dan apabila kanak-kanak dibenarkan mencuba menggunakan kosa kata yang dipelajari, pelajaran itu menjadi menarik, berkesan dan bermakna untuk kanak-kanak


Jom cuba permainan kreatif bahasa ini!

Permainan :  Bunyi apa yang hilang?


Kelebihan permainan         
 1. Kanak-kanak boleh mengecam bunyi yang dipelajari.
 2. Kanak boleh meneka bunyi yang ditentukan.
 3. Kanak-kanak boleh mengecam bunyi awalan perkataan


BBM  : Objek-objek yang ditentukan, dulang,kain hitam/ beg kain.

Pelaksanaan                       :
  • Letakkan objek-objek yang ditentukan di dalam dulang
  • Jika anda mahu memperkenalkan objek yang bermula dengan bunyi /b/, letakkan objek seperti buku, bola, bentuk bulat, belon,bakul dan baju.
  •  Izinkan kanak-kanak melihat objek-objek tersebut dalam masa 2 minit sambil menyebut nama-nama objek tersebut berulang-ulang.
  • Tutup dulang tersebut dengan kain hitam/ masukkan objek ke dalam beg kain dan sembunyikan salah satu objek dan minta kanak-kanak teka objek apa yang hilang?
  • Jika kanak-kanak boleh menekanya, minta kanak-kanak meneka bunyi awalan objek tersebut.
Nota: Anda boleh mulakan permainan dengan meletakkan 3 hingga 4 objek dalam satu masa. Apabila kanak-kanak telah mula menguasai permainan, anda boleh menambah objek.Sebelum memulakan permainan, pastikan kanak-kanak telah membelajari bunyi awalan yang dipelajari.

No comments:

Post a Comment